söndag 14 augusti 2016

En dag i Umeå !

Igår blev det tidig väckning då vi skulle med Wasa Express till Umeå kl.8.00. Vi hade bokat en dagskryssning tillsammans med våra vänner Jan och Annikki. Vi åt skärgårdsbord på ditvägen och trots att det inte går att jämföra med Viking Lines dignande buffebord så var vi alla riktigt nöjda och mätta blev vi. Tycker man om fisk så hittar man nog en hel del delikatesser att äta där som bl.a kallrökt gädda som ingen av oss smakat förut. Kallrökt gädda var riktigt gott tyckte jag fast jag annars inte brukar äta så mycket gädda....
Vi kom fram till Umeå efter 4 timmars kryssande i mulet och regnigt väder men i Umeå sprack himlen upp och blev blå :-)
Det blev lite shopping , mera mat och rundvandring i stan. Vi hade bra med tid på oss då båten kom fram kl.11.00 och gick tillbaka kl.21.00 svensk tid. Ingen stress alls vilket passade oss perfekt. 
I våras då vi besökte Umeå åt jag en Ceasarsallad på Allstars som var så otroligt god. Denna gång tog jag Ceasarsalladen på O'Learys och den var också god men jag tror den var aningen bättre på Allstar .
På hemvägen hade vi hoppats på bra musikunderhållning i baren så att man kunde dansa.....men nej...det var nog inte musik som fick igång danstakterna i en. Annars hade vi en riktigt avslappnande och rolig resa. Tack för sällskapet Jan och Annikki :-)

Skärgårdsbord på båten (min portion på bild ) Vanillalatte vid Wayns Coffee i MVG gallerian och sen middag vid O`learys (min Ceasarsallad på bild) Shopping i Åhlens med Annikki och bilder från Umeå city.

Rundvandring i Umeå i olika parker och längs med Ume älv.
Wasa Express anländer Umeå hamn och vi påbörjade vår resa hemåt. Vackert ute på däck och jag såg ett stjärnfall .  Juiceboken köpte jag vid Åhlens så nu ska det börjas med att pressa juicer igen. 

2 kommentarer:

  1. Tack än gång för trevligt sällskap! skön sömn hos er samt dingnande frukostbord med familjen!

    SvaraRadera
  2. halloij.. oj så fint i Umeå, det är nog en härlig stad..mej nu för det mesta så åker vi vidare till dottern Annica som bor 140 km söderut...Här regnar det så jag slapp fähuset ikväl..vi har ju anställt en kille som kommer morron o kväll..jag är in om mornarna o sen går jag på kvällarna.Men nu får vi hit syrran o hennes man + en pojk deras på lördag o jag vill städa o baka lite tills dess..o imorgon är det ju juhtbacka så då hinner jag inte.vi åker på dagen som vi brukar syrran o jag. Skulle vädret ha varit fint ikväll så skulle det ha varit balning...Det skulle nog få räcka nu med allt regn. Ha så bra!!

    SvaraRadera