tisdag 10 november 2009

Vänner ...finns dom?


Ibland undrar jag ..vad är en vän? Har jag vänner ? Hur kännetecknas en vän? Vad är en vän för mej och hur vill min vän att jag skall vara? Det finns människor som anser sig ha hundratals vänner. Det är ju bra och dom kanske inte kräver lika mycket av en vän som jag gör då ? Är jag kräsen? Ja, det kanske jag är ! Det värsta jag vet är att bli huggen i ryggen av nån som jag trott har varit min vän. Nån som får mej att berätta saker om mej själv och sen förmedlar dom till någon annan . Misstag gör vi alla men är man vänner så reder man ut dom...om man vill fortsätta vara vänner. I min värld finns det också såna människor som försöker av olika anledningar få vänner att tycka illa om varandra av egoistiska skjäl. Enbart för att inte riskera att den gemensamma "vännen" ska få veta saker om en själv som inte är så bra. Väldigt fiffigt inte sant! Såna finns det många av i vår värld.
En "riktig" vän...går inte i såna fällor för den vännen förstår att smutskastningen inte är sann!
Kanske det hör till åldern att bli missunnsam och avundsjuk ? En vän gläds med dej när det går bra för dej och när du mår bra ! En vän skrattar med dej när du är glad och gråter med dej när du är ledsen.
En vän ska du kunna anförtro så gott som allt du vill åt.....utan att vännen sviker dej. Om en vän inte har tid med dej just då när du behöver vännen...så hör vännen ändå av sig när hon/han har tid för att höra hur det är med dej.
Vänner som är "på riktigt" har också en riktig vän i dej...
Ibland har man det mera jobbigt i sitt liv och behöver mera stöd av sina vänner.....det är ofta tufft och jobbigt MEN oftast kommer det dagar när du själv behöver stöd och nån som lyssnar utan att döma . Nån som ser vart du behöver ledas och försiktigt kan få dej själv att inse det. Det är viktigt att inte glömma det! Vänskap är att ge och att ta ! Vänner ska man vårda och vara rädda om . Ibland är livet sådant att man inte har lika mycket tid och plats för sina vänner ....men det behövs inte mycket för att hålla liv i vänskapen ändå. Dina vänner VET att du ändå tänker på dem och att de finns i ditt liv iallafall :-)
Det är MIN syn på vänskap. Många varma kramar till mina vänner.....ni behöver inte undra...för ni VET vem ni är :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar