onsdag 26 februari 2014

Så var pollensäsongen här igen

Jag börjar så sakta bli mitt vanliga jag igen efter att ha varit "helt borta" i några dagar.
 Jag tror att  de som inte själva lider av pollenbesvär riktigt kan förstå hur jobbigt det kan vara för oss som har besvär. Varje år i början av mars brukar jag börja känna av alpollen. Långt före pollenprognoserna visar att de finns i luften så vet jag att de finns i luften.
 Besvären kommer på en gång och ofta när det har blåst hårt som det också gjort nu de senaste dagarna.
 Jag reagerar med att bli trött och tung i huvudet. Slemhinnorna sväller och andningsvägarna täpps helt till så ingen luft alls kan cirkulera. Vatten rinner ändå ur näsan så jag får springa och snyta mej.Det klickar i öronen och man hör ingenting. Ögonlocken sväller och kliar och jag har svårt att koncentrera mej att titta på nånting.Sen så nyser jag också titt som tätt. När jag ska sova så börjar kliandet i halsen som om jag skulle andas in dammkorn som klamrar sig fast sig i halsen och kittlas. Kroppen samlar vätska och hela kroppen är trög och lyder inte. Huvudet är tung och jag får en helt annorlunda "värk" i huvudet än vad man har då man har "vanlig huvudvärk". Helst skulle jag ligga i sängen och sova när det känns som värst.

Nu började tydligen pollensäsongen redan i januari i år vilket jag inte riktigt ville tro på. Jag har tagit ett par Heinix (antihistamin tabletter) men inte tyckte att det kändes så allvarligt ännu så jag slutade ta dom . Jag brukar annars börja medicinera direkt jag får symtom för att inte det ska hinna byggas upp så jag börjar må jättedåligt innan medicinerna börjar verka(brukar ta ca 5 dagar) .I år hann jag inte alls med och det har jag verkligen bestraffats för ;-) 
Nåja, nu är det 4:de dagen med Heinix ,Beclonasal nässpray ochLomudal ögondroppar och nu börjar det kännas bättre .

Det värsta är ju att eftersom jag ju inte egentligen är "sjuk" utan "bara" allergisk, så kan jag inte förmå mej att sjukskriva mej och stanna hemma i sängen istället för att släpa mej till jobbet.
Plikttroget har jag gått till jobbet och när jag kommit hem har jag kollapsat i soffan och sovit flera timmar. Jag har iallafall sån tur att jag reagerar mest på al och gråbo pollen så jag behöver inte äta medicin hela våren och sommaren. Brukar i normala fall äta medicin i mars-april och sen slutet av juli-augusti .
Här finns http://www.siitepoly.fi/se/ information om pollen situationen i Finland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar