torsdag 16 februari 2012

Ledig dag !

Äntligen en ledig dag igen . Tog en långpromenad på förmiddagen med Daniela och Lady. Var sen och storhandlade för kylskåpet gapade tomt.... Är det inte konstigt hur kylskåpet ofta tömmer sig själv på mat ;-) 


De sålde färsk timjan och basilika i butiken .Gott med färska kryddor i maten :-)

Köpte också blomkål, broccoli och morötter som jag lagade till lunch idag.


Jättegott blev det :-)




Jag hade färsk blomkål och broccoli som jag ångkokade tills de var mjuka. Morötterna kokade jag och hällde sen över alltihopa i en ugnsform.Lite olivolja och timjan ovanpå.Sen skar jag bacon i små bitar och fördelade dem jämt i formen.Lite ost ovanpå alltihopa och sen gratinerade jag det i ugnen på ca 200 grader.


Jag tycker alla runtomkring verkar vara så flunssiga nu , så jag lagade tzatziki med mycket vitlök i att äta med maten.


Jag använde en hel gurka som jag rev och lät rinna av en stund med lite salt strödd över sig. Vitlök pressade jag ner i lite olivolja, som fick stå och dra medan gurkan rann av sig vätskan.Blandade sedan ner alltihopa i ca en  halv burk turkisk yoghurt .Vi har tzatziki krydda hemma som jag blandade i + färsk timjan och lite av basilikan.


Eftersom dottern är lite förkyld så kokade jag specialte´ som jag hällde i en termos och "tvingade" henne att dricka idag medan hon var här. Jag skivade ingefära och lät dra ca 10 min i kokande vatten med en matsked torkad timjan.Silade bort kryddorna och hällde i termos. Droppade sen citron med i muggen med te + honung. Nyttigt och gott !


Efter maten var vi till  Plantagen där jag fyndade sticklingar av bl.a Pelargon. Så nu kliar det i odlarfingrarna :-)Köpte blomjord av olika sorter och borde börja plantera om de växter som jag har från förut här hemma. Börjar uppdatera min blomblogg efterhand som det "händer" nåt i odlingsväg...ifall nån är intresserad :-) 


Lady ska duschas före Revenge kommer på tv...så jag får vänta med omplantering av blommor till en annan dag .

4 kommentarer:

  1. Tack för mat och ditt specialte :) Jag känner mig nog mycket bättre idag så det hjälpte säkert :)

    SvaraRadera
  2. Voi va jag har dukti dotter ti lag mat ...ser så gott ut :))

    SvaraRadera
  3. Du har ett viktigt meddelande på min blogg! I tävlingsinlägget! ;)

    SvaraRadera