måndag 2 mars 2015

Bio x 2

Igår och idag har jag varit på bio. Måste passa på då jag har ledigt ;-) 
Igår var jag med min kusin och såg Fifty Shades of Gray. Jag har läst alla tre böckerna och var väldigt nyfiken på hur filmen skulle vara. Ärligt talat så hade jag väldigt svårt att komma mej igenom den första boken.Jag tyckte inte att den handlade om så mycket mer än de väldigt utförligt beskrivna sexscenerna...och för mej blev det tråkig läsning. Av nyfikenhet måste jag bara läsa de andra två eftersom jag hört att de var mera underhållande. Så tyckte också jag att det var.  Många som läst böckerna och gillat dem jättemycket så har  tyckt att filmen var dålig och tvärtom.Så det var intressant att se vad man själv skulle tycka.

 Jag tyckte  mer om filmen än om den första boken . Dakota Johnson som spelade Anastasia Steele  gestaltade sin rollfigur utmärkt. Hon var på film exakt så som jag föreställt mej henne då jag läste boken. Christian Grey som spelades av Jamie Dornan , var inte alls som jag tänkte honom från boken. "Min" Mr Gray som jag tolkat honom från boken var kallare-hård med en sexigare look.  Jamie Dornan som jag såg på bioduken igår passade säkert filmens tolkning av Gray bättre eftersom i filmen var han mjukare än i boken. Jag har svårt att säga om filmen var bra eller dålig....eller dålig var den ju inte men inte heller en höjdarfilm som jag skulle se två gånger. Nästa film vill jag nog ändå se , för att veta hur de tolkat nästa bok som film. 









Idag var jag med en stor del av familjen och såg på eftermiddagsföreställningen av Micke och Veronica. Jag blev så glad då jag fick se att de tagit in den filmen att visas här i Vasa för alla svenska filmer visas inte här. Blev lite mycket med bio två dagar i rad men jag börjar jobba nattskifte ikväll och jag tror inte att denna film kommer att gå så länge här , så det var bara att passa på när vi alla som ville se den hade ledigt.
Jag gillar verkligen svenska filmer.Deras relationskomedier är ofta väldigt roliga och igenkännande. Micke och Veronica som spelas av David Hellenius och Izabella Scorupco gjorde inte mej besviken :-) Vi satt alla med ett flin på läpparna och skrattade högt mellan varven. Det var en riktigt bra komedi och sevärd. Jag kommer garanterat att se den igen om jag får tillfälle eller den visas på tv. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar