lördag 6 februari 2016

Olivträd.


Ifjol köpte jag en olivplanta som var formad runt en båge och som nu har överlevt vintern såhär långt i vårt sovrumsfönster. Igår tog jag och planterade om den och eftersom det var två plantor som virats runt bågen från varsitt håll så fick jag två krukor med olivträd i. Jag vill försöka få dem som små träd vilket inte är det lättaste när de varit böjda runt bågen men jag försökte räta ut stammarna så mycket jag kunde och så beskärde jag rejält. Få se om de klarar av behandlingen eller vissnar bort. Nån som har erfarenhet av olivträd? Jag har läst mej till att jorden ska blandas upp med tex kaktus eller planteringsjord + gärna lecakulor för att inte vara för kompakt.Sen vet jag inte om eller när man ska gödsla? Hoppas de överlever tills jag kan sätta ut dem i uterummet .Roligt med lite annorlunda växter tycker jag :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar